Őszinte vallomás a balett világáról, amivel teljesen más szemmel nézel a balerinákra

5

Sokan azt hiszik, hogy a balett-táncosok élete csak játék és mese, maga a pompa és a pomádé. Nos ez nem igaz. Annak érdekében, hogy egy lányból igazi, profi balerina legyen rengeteg lemondással jár, ami mellé olyan dolgok társulnak, mint fájdalom, stressz, étkezési, alvási problémák…stb. Egyesek a karrierjük érdekében még a gyermekvállalásról is lemondanak, mert életük legnagyobb álma a tánc és a színpad. A mai posztunkban elmeséljük, hogy milyenek is a balerinák napjai, milyen kihívásokkal, nehézségekkel kell minden egyes nap szembenézniük.

1, A balett első lépései

A legtöbb gyermek 4 és 8 éves kora között kezdi meg a balettiskolát. Persze ettől jóval korábban is elkezdhetnek oktatásra járni. 3 évesen lehetőségük van előkészítő órákra járni, ahol elkezdhetik felfedezni a testüket és megtanulhatják azt megfelelően irányítani. Ez a későbbiek folyamán óriási segítség lesz számukra.

A fiatalok nagyjából 11 évesen kezdhetik el megtanulni az “en pointe” lépést. Akik már ezt a gyakorlatot tanulják, heti 3-4-szer járnak edzésre. Ennek a technikának az elsajátítása rendkívül sok figyelmet és kitartást igényel. A táncosok mindezek mellett nagy hangsúlyt fektetnek a színészi játékra is, mivel minden egyes mozdulatukkal képesek a közönség felé kommunikálni.

2, Az alkatukra vonatkozó követelmények

A balett-táncosoknak nagyon oda kell figyelniük lábaikra, és azt jól le kell nyújtaniuk, hogy képesek legyenek vele minden mozdulatot elvégezni. A hajlékonyságot lehet fejleszteni, amire nagy szükségük is van. A legtöbb balett-táncos 160-172 centiméter között van, súlyuk pedig 39-58 kilogramm között mozog. Ez nagyban függ attól, hogy a csontozatuk, izomzatuk mennyit nyom a latban. Ez persze nem azt jelenti, hogy törékeny kis virágszálak, ha hiszed ha nem rendkívül erősek és strapabírók.

A láb hossza meghatározó egy balett-táncos életében. Komplett matematikai képlettel lehet kiszámolni a tökéletesen arányos lábak hosszát. Az optimális arány 49-52% között mozog, amit úgy határoznak meg, hogy az ülő balett-táncos hosszát elosztják a teljes testhosszával majd azt megszorozzák 100%-kal.

3, Fogyókúra

A balett-táncosok sajnos nem ehetnek azt, amit csak akarnak, vagy amit megkívánnak. Annak érdekében, hogy megtartsák alakjukat el kell hagyniuk azokat az ételeket, amik másoknak teljesen megszokottak. Például Szvetlana Jurjevna Zaharova 175 centiméter magas és 49 kilogramm. Ezt úgy érte el, hogy elhagyta a szénhidrátot, cukrot, sót. Reggelire gabonapelyhet eszik vízzel.

Így néz ki egy balett-táncos reggelije:

Vannak alkalmak, mikor megengedhetik maguknak a palacsinát, de cukor és nutella nélkül.

A 2015-ben elhunyt Maya Plisetskaya például nem ivott kávét, nem evett lisztből készült ételeket, se húst, sem tejterméket, tojást vagy cukrot. Jogos a kérdés, hogy akkor vajon mit evett? Nos, rengeteg gyümölcsöt, zöldséget, halat, gabonaféléket. Vannak táncosok, akik ennél is jobban korlátozták étkezésüket és elhagyták a paradicsom, banán fogyasztását.

Előfordul, hogy még ezen korlátozások sem elegendőek. A Hattyúk tava táncosai 7 napos diétára vannak fogva a bemutató előtt, amit szigorúan be kell tartani. Ettől lesznek még kecsesebbek és elegánsabbak.

Persze a születésnapokat istenesen megünneplik. Egy balett-táncos elmesélte, hogy a születésnapján mindenki chipset evett, sós mogyorót, pepperónit, sajtot, édességeket, kekszet és süteményt, ezt megkoronázták egy-két pohár borral és pezsgővel.

4, A színfalak mögött

A táncosok lába igen megsínyli a kimerítő edzéseket. Minden hétköznap 7 órát edzenek, amibe nem számít bele az ebédidő. Napjuk menete attól függ, hogy ki milyen szinten van, milyen órára kell mennie, például corps de balletre, master vagy solo “classra”. A női balerinák sokkal elfoglaltabbak, mint a férfiak, aminek az az oka, hogy a balett testület szinte minden műsorába kell női táncos. Vannak napok mikor a 7 órából 9 vagy annál több óra gyakorlás lesz.

Margarita Simonova balett-táncos elmesélte, hogy mikor pedikűröshözmennek, akkor külön megkérik a szakembereket, hogy ne távolítsák el a bőrkeményedéseket a lábukról, mert ez megvédi a lábaikat a kínzó fájdalmaktól.

Az intenzív gyakorlatok sokszor komoly sérülésekhez is vezethetnek. A balett-táncosok étkezési rendellenességektől, s a csontok ásványianyag hiányától szenvednek, melynek következtében bordatörést szenvedhetnek el.

Testük “pihentetése, regenerálása” érdekében a táncosok rendszeresen járnak masszőrhöz. A masszázsok fajtája attól függ, mit szeretnének elérni. Például egy bemutató napján csak tonizáló masszázst kaphatnak, míg egy edzés után inkább pihentetőt. Ezzel ellazulnak és kimasszíroztatják a csomókat, a testükből.

A pihenés legjobb és leggyorsabb módja számukra a friss levegőn való sétálás, tengeri sóban való fürdés és alvás. Legalább heti egyszer jól ki kell pihenniük és aludniuk magukat, hogy testük és szervezetük tudjon regenerálódni.

Teljesen másképp néz ki táncuk azokon a próbákon, mikor nem kell sminkben és olykor súlyos jelmezekben lenniük. Viszont annak érdekében, hogy jobban érezzék a karaktert, bizonyoskiegészítőket, ruhákat magukra vesznek.

A balett-táncosok haja többnyire kontyban van, ami negatívan befolyásolja a haj egészségét így törékennyé válik. A sok smink szintén nem tesz jót bőrüknek ezért a táncosok csak a bemutató napján tesznek magukra sminket a többi nap pihentetik bőrüket. A legtöbb táncos maga készíti el a sminkjét a bemutató előtt. Senki sem mondja el nekik, hogyan kell kinézniük annak napján, így minden az ő kezükben van. Viszont arra figyelni kell, hogy ne legyen túl kihívó, sem nagyon sok.

A balett-táncosok életét megkeseríti a stressz, alváshiány, krónikus fáradtság, és a kemény munka. A színfalak mögött zajló munkálatok ugyanolyan aktívak, mint a színpadon: ruhákat, hajat és sminket készítenek. Néhány jelmezben viszont elég nehéz táncolniuk.

A balett-táncosok speciális műszempillákat használnak, amelyek körülbelül 2 centi hosszúak, egy kis pirosítóval, bronzosítóval kiemelik arccsontjukat, és matt rúzst tesznek ajkukra.

Egy klasszikus színpadi smink elkészítése körülbelül 30 percet vesz igénybe, de egyes szerepek során akár az egy órát is meghaladhatja. A táncos sminkjének legfontosabb része, hogy kiemelje jellegzetes arcvonásait. El kell rejteniük a vörös foltokat, amik akkor jelennek meg, ha a táncos már fárad.

5, Kismama

Nem könnyű egyszerre anyának és balett-táncosnak lenni. Persze megkérhetnek valakit, hogy vigyázzon a gyerekre, míg ők próbálnak, vagy jógára, pilatesre járnak, hogy formába hozzák magukat. Viszont tudják, hogy a gyermek első éveiben nem a karrier a fontos, hanem a nevelés. Viszont ennek ellenére, nagyon hamar visszatérnek a balett világába. Egy táncos elmesélte, hogy mikor kisfia két hónapos volt akkor kezdett el újra gyakorolni, majd 4 hónapos korában visszament a színpadra.

Egy másik táncos azt mesélte, hogy nagy bátorság kell ahhoz, hogy egy balerina anya legyen. Mert fennáll annak a veszélye, hogy soha nem fog visszatérni a színpadra. Viszont ő választott, méghozzá az anyaságot.

Iana Salenko, a Berlini Állami Operaház primebalerinája szerint nem okoz gondot a karrier további építésében a gyereknevelés. Ezt abból kifolyólag mondja, hogy már a második gyermekét várja. Csodálkozott azon, hogy a női test mire képes a terhesség alatt.

6, A balett hipnotikus világa

Viszont ezek az áldozatok megérik, hiszen minden egyes színpadra lépésnél önzetlenül, önfeledten táncolnak, és rabul ejtik a nézőket. A balett egy gyönyörű, nőies, elegáns tánc, ahol az ember már azt érzi nem is létezik a gravitáció. A balettelőadásokat általában álló ovációval hálálják meg. A táncosok pedig ilyenkor látják, milyen tekintettel néznek rájuk az előttük ülők. Ez az a művészeti forma, ami senki számára nem lehet közömbös.

Íme néhány kép, ami tuti téged is magával ragad: