22 hasznos trükk, amit mindenkinek tudnia kéne, mielőtt fotózna

5945

Ha úgy gondolod, hogy egyáltalán nem tudsz fotózni, akkor valószínűleg csak azért van, mert nem ismersz néhány egyszerű trükköt. Ha megjegyzed az alábbi 22 tippet, soha többé nem kell azt mondanod, hogy “A valóságban sokkal jobb volt!”, amikor valaki másnak mutogatod a képeidet.

1. Kezdjük a legnépszerűbb témával: az “Itt vagyok ez és ez előtt.” Mindenki unja már az ilyen képeket, de van egy jó módszer, hogy feldobjuk az efféle fotókat. Ilyen esetekben az adott személynek kell lennie a fókuszban. Az épület pedig nem több, mint egy háttér.

2. A történet nélküli fotók unalmasak. Ahelyett, hogy pl. egy park előtt állna a modell a “Mit csinálok itt?” arccal, ültesd le egy padra, és csináljon úgy, mintha gondolna valamire.

3. A félénkség a jó fotó ellensége. Mosolyogtasd a modellt, vagy engedd, hogy különböző grimaszokat vágjon. Minden fényképnek élnie kell. Megpróbálhatod azt is, hogy “titokban” készíted a fotókat, amikor nem tud róla.

4. Ha a modell tart valamit a kezében, természetesebbnek tűnhet a kép és segít elmesélni egy történetet. Hagyd, hogy pl. homokot vegyen a kezébe, vagy éppen virágokkal játsszon.

5. Egy modell-pózban olyan kevés egyenes legyen, amennyire csak lehet. Jó, ha pl. keresztbe teszi a lábait.

6. Van néhány olyan szabály, amelyet nem szabad megszegni. Ilyen például, hogy, ne vágd le a fejét vagy más testrészeit. Ha nem szükséges a teljes testet fotózni, ne a térdnél vágd el. Nézd meg az alábbi 3 fotót: az első fotó rosszul néz ki, a másik 2 pedig jól. Ugyanez érvényes a karokra is.

7. Az emberek sokkal jobban néznek ki az olyan fotókban, amikor ülnek, mivel úgy könnyebben ellazulnak.

8. Hagyj több szabad helyet a modell körül és ne tedd szűk helyre. Ha például a modell jobbra néz, vagy mutat, hagyj több helyet a jobb oldalon.

9. A beépített vaku általában nem segít, sőt csak rontja a képeket (elég csak a vörös-szem effektusra gondolni). Nem javasoljuk egyáltalán vakut. Ugyanez vonatkozik a DSLR kamerákra is. Ha jól és megfelelően szeretnéd használni őket, igazi fotósnak kell lenned. Ezt fogadd el.

10. Minden fotóban kell, hogy legyen egy központi elem. Például, nehéz megmondani, hogy mit szeretett volna kifejezni a fotós az alábbi parkos képpel, amin nincs senki. Az, hogy “A parkot” nem jó válasz. Az alsó képen látjuk, hogy a központi elem egy személy.

11. Ha természetről vagy a városról készítesz fényképeket, javasoljuk, hogy legyenek rajta emberek is. Az emberek életre keltik a fotót.

12. Természetesen nagyszerű képeket lehet készíteni a nap bármely szakában, de vannak órák, amikor a fotók kivételesen jók lesznek. A fotósok ezeket “kék órának” és “arany órának” nevezik.

13. A kék óra egy órával napkelte előtt és egy órával a naplemente után van. Ez az az idő, amikor az utcai fények még nincsenek kikapcsolva, vagy csak néhány perce vannak bekapcsolva. Az emberi szem nem lát különöset ebben a fényben, csak némi homályos szürkületet. De a fényképezőgépek eltérő módon látják a dolgokat: olyan fotókat tudsz készíteni, amelyeken kék árnyalat van.

14. Az arany óra egy órával napkelte után és egy órával a naplemente előtt van. Ebben az időben a nap nagyon alacsonyan van a horizonton és minden aranyszínűnek látszódik. Az ilyen lágy fény a legközönségesebb utcai megjelenést is varázslatossá teszi, de még a portrék is sokkal jobban néznek ki.

 

15. A profi fotósok nevetni fognak rajtunk, hogy ilyen nyilvánvaló tippet adunk, de itt van. Az éjszakai képek elmosódottnak tűnhetnek, ami ezért van: este kevés a fény, így a fényképezőgépnek több időre van szüksége ahhoz, hogy elegendő fényt gyűjtsön össze. Ez idő alatt pedig nem szabad mozognia a kamerának. Tehát ha este készítesz fényképet, tedd a gépet egy állványra.

16. Van egy tipp, amit mindenki ismer: ne készíts képeket a napfénnyel szemben. Nyugodtan szegd meg ezt a szabályt. Be lehet állítani úgy is a modellt, hogy csak kicsit szűrődjön be a napfény, ami rendkívül jó képeket eredményezhet.

 

17. Nézd meg közelebbről a pocsolyákat. Érdekes képeket lehet róluk készíteni, miközben tükröződnek bennük a környékbeli épületek, vagy a természet. Ne félj leülni, vagy akár lehasalni és közel rakni a kamerád.

18. Kísérletezz a magasságokkal. Készíts képeket nagyon fentről és alulról is. Ne becsüld alá őket, nagy változatosságot tudnak adni.

19. Néha mindössze annyit kell tenned a nagyszerű képekért, hogy vársz. Vársz például, amíg néhány turista elhagyja a területet, vagy valami fényes jármű (pl. villamos) halad el. Ne félj időt szánni arra, kivárd az ilyen helyzeteket.

20. Néhány ember azt szeretné, hogy világosabb legyen a fotó, ezért különböző szűrőket használnak. Ám ezek a felvételek nagyon mesterségesek lesznek. Annak érdekében, hogy a fotód reálisnak tűnjön, meg kell tartanod a fehéreket fehérnek.

21. Ne becsüld alá a fotószerkesztő programokat, mert velük valóban érdekesebbé lehet tenni a képeket. Ha a Photoshop túl bonyolultnak tűnik, használhatod az Adobe Lightroom-ot. Ha mobillal fényképezel, javasoljuk a VSCO-t vagy a Snapseed-et.

22. Egy másik hasznos tipp: miután befejezted a fénykép szerkesztését és készen állsz a mentésre, csökkentsd az összes effekt intenzitását 30%-kal. Ez természetesebbé teszi a fotódat.

Végül itt van két fotó, mindegyik ugyanazon a helyen készült Norvégiában. Mi a különbség a fényképek között? Nem, nem a kamerák ára. Először is, a fotós sétált egy kicsit, míg végül megtalálta a megfelelő szöget: látni a hegyeket a távolban, a sziklákat, amely közelebb van, és néhány házat. A szikla a fotó fő tárgya, a többi pedig csak háttér. Megvárta, hogy a nap megvilágítsa a fő objektumot. Majd a későbbi szerkesztés során fényesebbé és élénkebbé tette a képet.